Elevene eksperimenterer med teknologi i småskala (i klasserommet), for å få en del ideer og bli inspirert til å skalere opp i storskala systemer og utforme Frogn Vgs med disse teknologiene for å gjøre skolen enda mer bærekraftig.
Siv veileder elevene i bruk av fornybar solteknologi
Øyvind Mathisen
Pyranometeret/solarimeteret
Øyvind Mathisen
Elevene starter utenfor skolen og måler solinnstrålingen på en dag med fint vær. Pyranometeret/solarimeteret viser en innstråling på ca. 880 W/m2, som til sammenligning er nesten det samme som en 1000 W panelovn yter i effekt, og viser at det absolutt er et potensiale i å hente ut energi fra den innkommende sol-innstrålingen.
Elevene utforsker sammen i grupper på 4-5 elever, og det gjøres målinger på en solfanger slik at de kan beregne både effekt og virkningsgrad. Kunnskapen skal hjelpe med å avgjøre skolens potensiale for bruk av solfangerteknologi.
Målinger på en solfanger
Øyvind Mathisen
Det måles både strøm og spenning generert av et solcellepanel. Elevene skal kalkulere solcellens maksimale arbeidseffekt, og på bakgrunn av dette beregne virkningsgrad.
Kunnskapen skal hjelpe elevene med å avgjøre skolens potensiale for bruk av solcelleteknologi.
Øyvind hjelper elevene med dokumentasjon
Even Ottersland
Her måles både strøm og spenning generert av et solcellepanel
Øyvind Mathisen
Elever i arbeid med nye løsninger
Even Ottersland