«Effekten av høytlesning» ga sølv i Holbergprisen i skolen

Vil erfaringer fra barndommen påvirke lesevanene senere i livet? Klasse 1STF ved Vestby videregående skole argumenterer overbevisende for at lesevaner senere i livet henger sammen med om man ble lest for som barn. Argumentene har de dekning for i aktuell forskning de har funnet frem til.
Klasse 1STF ved Vestby videregående skole, som fikk andreplass i Holbergprisen i skolen.  - Klikk for stort bildeKlasse 1STF ved Vestby videregående skole har undersøkt om barn som blir lest for blir ivrigere lesere når de blir eldre. Og fikk andreplass i Holbergprisen i skolen for sin forskning. Caroline Sælid Karlsen  

Klassen fordypet seg i forskningsprosjektet "Effekten av høytlesing", der hypotesen var at å bli lest for som barn kan gjøre det lettere og mer naturlig å lese bøker når man blir eldre. Elevene ble belønnet med andreplass i Holbergprisen i skolen 2021.

Juryens uttalelse:

«Elevene viser et høyt refleksjonsnivå, blant annet gjennom arbeidet med å formulere forskningsspørsmål, valg av metode og teori, og ved en kritisk holdning til egen forskning, og analysen fremstår som strukturert og presist gjennomført. Dette er det beste kvantitative forskningsbidraget i årets konkurranse, og det er svært imponerende at en hel klasse har samarbeidet om prosjektet, og har levert en så gjennomarbeidet og solid rapport. Elevenes modne etiske refleksjoner og betraktninger hever rapportens kvalitet». 

Juryen gratulerer med et svært gjennomarbeidet og imponerende forskningsarbeid, og med andreprisen i Holbergprisen i skolen 2021. 

Amalie Skram videregående skole i Bergen kapret førsteplassen med sitt forskningsprosjekt "Klimasøksmålet: konflikt i den norske maktfordelingen", der elevene har studert Høyesteretts makt og rolle i samfunnet gjennom håndteringen av  klimasøksmålet, der miljøorganisasjonene Greenpeace og Natur og Ungdom saksøkte staten ved Olje- og energidepartementet.

Klasse 1STF ved Vestby videregående skole:

Mari Eldegard Heie, Amalie Lindland, Trym Olav Jonassen Oldertrøen, Olivia Bischof, Mikkel Vaaje-Kolstad, Eirik Alvheim, Ingrid Bratberg-Jørgensen, John Kibrom Fishazion, Nicolai Francker, Mikkel Hallingstad, Sebastian Vatle Hansen, Mathias Larsen Lilleby, Mia Lemoni Lindgreen, Alexander Lindås, Thea Lundberg, Mats Lunde, Selihom Abraha Mulubrhan, Victor van Nesmoen, Brage Nordbø, Vera Rosnes, Sverre Abdou Ryeng, Niklas Seilø Solheim, Elias Rognerud Storhaug

Oser av stolthet

Det er kontaktlærer Marita Kristiansen, som er faglærer i norsk og religion, som har dratt klassen gjennom forskningsprosjektet. Læreren gjør det sterkt i Holbergprisen – i fjor vant hennes elev Helene Randem Lunde førsteprisen.
– Det er helt vanvittig bra at våre elever hevder seg helt i toppen i år igjen, sier rektor på Vestby videregående skole, Brit Marie Helle. Hun spanderte gedigne kaker på sølvvinnerne.
– Dere, både elever og lærer, setter skolen på kartet og gjør oss utrolig stolte, sa en rørt og stolt rektor.

Her kan du lese mer om Holbergprisen i skolen og prisvinnerne.

Til toppen