Oslo kommune og Viken fylkeskommune er enige om ny tilleggsavtale til Oslopakke 3-avtalen. Avtalen legger til rette for at det kan arbeides videre med prosjektene gjennom finansiering med økte bomtakster.
Fra venstre: Andreas Halse, gruppeleder for Oslo Arbeiderparti, Edvin Søvik (Ap), fylkesråd for finans og administrasjon i Viken fylkeskommune, Anne Haabeth Rygg, gruppeleder i Høyres bystyregruppe i Oslo, Sirin Stav (MDG), byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Anette Solli, Høyres gruppeleder i Viken fylkesting.
Jan Ivar Bøe/Viken fylkeskommune
Inntektene vil, med nye takster, øke med 5 milliarder kroner for perioden 2023–2026.
Bomtakstene vil endres i to trinn:
- Den første endringen vil gjelde fra 01.09.2022.
- Det neste trinnet innføres 01.01.2024.
Innkreving av bompenger administreres av Fjellinjen AS. Avtalen skal endelig godkjennes av Bystyret i Oslo og fylkestinget i Viken, samtidig som disse tar stilling til videre utbygging av Fornebubanen.
– Jeg er glad for at vi har oppnådd enighet som sikrer midler til utbygging av kollektivtrafikken. Fornebubanen sikres en realistisk finansiering, som gjør at prosjektet kan gjennomføres. I tillegg er jeg særlig fornøyd med at det settes av 230 millioner kroner i perioden 2023-2026 til høystandard kollektivtrase fra Oslo grense til Kjeller, sier Edvin Søvik (Ap), fylkesråd for finans og administrasjon i Viken fylkeskommune.
– Det er veldig bra at det er prioritert ekstra midler til kollektivtransporten som er i en utfordrende situasjon etter pandemien, og til utvikling av fleksible billettløsninger. Jeg er fornøyd med at vi får et bompengesystem som bidrar til redusert trafikk, og at også elbilistene i større grad er med på spleiselaget for viktige samferdselsinvesteringer, sier Olav Skinnes (Sp), fylkesråd for samferdsel i Viken fylkeskommune.
– Jeg er glad og lettet over at vi nå kan gå videre med både Fornebubanen og Oslopakke 3-avtalen. Det er viktig for både for kollektivpassasjerene og bilistene at vi klarer å bli enige om å fortsette samarbeidet slik at baner kan bygges, driftsmidlene til bussene kan fortsette samtidig som økningen i bomtakstene holdes på et moderat nivå. For Fornebubanens del er det også viktig at de vel 2 milliarder som til nå er brukt på prosjektet ikke er bortkastede penger, sier Anette Solli, Høyres gruppeleder i Viken fylkesting.
Det blir økte bomtakster fra 1. september
Tabellene viser nye takster som innføres 1. september 2022 og 1. januar 2024. De nye takstene skal prisjusteres i perioden 2022–2024.
Partene har avtalt at lette nullutslippskjøretøy skal ha takster lik 50 prosent av normaltakst.
Bomtakster lette kjøretøy
Bygrense og Osloringen – utenom rush
Dagens takster
- Normal: 22
- Diesel: 26
- El-personbil: 6
- El-varebil: 0
Nye takster fra 01.09.2022
- Normal: 28
- Diesel: 32
- El-personbil:14
- El-varebil: 0
Nye takster fra 01.01.2024
- Normal: 31
- Diesel: 35
- El-personbil:15,5
- El-varebil: 0
Bygrense og Osloringen – i rush
Dagens takster
- Normal: 28
- Diesel: 31
- El-personbil: 11
- El-varebil: 0
Nye takster fra 01.09.2022
- Normal: 34
- Diesel: 37
- El-personbil:17
- El-varebil: 0
Nye takster fra 01.01.2024
- Normal: 37
- Diesel: 40
- El-personbil:18,5
- El-varebil: 0
Indre ring – utenom rush
Dagens takster
- Normal: 18
- Diesel: 20
- El-personbil: 5
- El-varebil: 0
Nye takster fra 01.09.2022
- Normal: 28
- Diesel: 32
- El-personbil:14
- El-varebil: 0
Nye takster fra 01.01.2024
- Normal: 31
- Diesel: 35
- El-personbil: 15,5
- El-varebil: 0
Indre ring – i rush
Dagens takster
- Normal: 22
- Diesel: 24
- El-personbil: 9
- El-varebil: 0
Nye takster fra 01.09.2022
- Normal: 34
- Diesel: 37
- El-personbil: 17
- El-varebil: 0
Nye takster fra 01.01.2024
- Normal: 37
- Diesel: 40
- El-personbil: 18,5
- El-varebil: 0
Bomtakster tunge kjøretøy
Bygrense, Osloringen og indre ring – utenom rush
Dagens takster
- Euro VI: 49
- Euro V og eldre: 88
- El-tunge: 0
Nye takster fra 01.09.2022
- Euro VI: 49
- Euro V og eldre: 88
- El-tunge: 0
Nye takster fra 01.01.2024
- Euro VI: 59
- Euro V og eldre: 107
- El-tunge: 0
Bygrense, Osloringen og indre ring – i rush
Dagens takster
- Euro VI: 66
- Euro V og eldre: 104
- El-tunge: 0
Nye takster fra 01.09.2022
- Euro VI: 66
- Euro V og eldre: 104
- El-tunge: 0
Nye takster fra 01.01.2024
- Euro VI: 86
- Euro V og eldre: 142
- El-tunge: 0
Det skal, som tidligere, være felles timeregel for Oslosnittene (Osloringen og Indre ring) og egen timeregel for Bygrensen. Regel om månedstak videreføres som tidligere.
Oslopakke 3 –sekretariat vil legge ut mer informasjon om detaljer i avtalen på vegvesen.no
Om Oslopakke 3
- Oslopakke 3 er plan for veiutbygging, drift og utbygging av kollektivtrafikk i Oslo og Akershus. Tidshorisonten er 2008–2036.
- Målet er å utvikle et sikkert, miljøvennlig, effektivt og tilgjengelig transportsystem for en region i kraftig vekst.
- Oslopakke 3 er en overordnet plan for utbygging og finansiering av veier og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus.