Naturvitenskapelige såpebobler

Observere, undre seg, skape og erfare. Vann og såpe blir bobler. Boblene svever og daler.Klikk for stort bilde 

‒ Vi har naturvitenskapelig prosjekt på Sandvika videregående skole denne uken, og vår gruppe valgte vann som tema. Slikt blir det såpebobler og mye glede av, forteller Heidi Svendsen, som er lærer på tilrettelagt opplæring.

For denne gruppen elever var det undring og sansing som ble viktigst ‒ de så de svevende boblene og de kjente følelsen når boblene la seg på huden og «smeltet». Og det var helt tydelig at elevene både undret og gledet seg over boblene lærerne og assistentene lagde for dem.

I neste uke skal klassene også ha andre oppgaver i forbindelse med prosjektet.

‒ Dette handler om både å få et innblikk i et naturvitenskapelig fenomen og å styrke fellesskapet og samhandlingen elevene imellom.

    

Aktiviteter som engasjerer

På Sandvika videregående skole er det rundt 20 elever på tilrettelagt opplæring. I ukene som kommer skal alle elevene fra de ulike klassene delta med ulike naturvitenskaplige prosjekter.

Til slutt skal elevene arrangere en utstilling som viser de ulike prosjektene. Fra såpeboblegruppen blir det en fotoutstilling fra såpebobleblåseleken og andre vannaktiviteter.

‒ Dessverre gjør korona-situasjonen at elevene må besøke utstillingen gruppevis. Det reduserer selvsagt mulighetene for samhandling og å møtes på tvers av gruppene, men vi får i hvert fall se hva de andre gruppene har drevet med, avslutter læreren.  

Nora og fagarbeider Afomia Mikael blåser såpebobler på Sandvika videregående skole - Klikk for stort bilde
Såpebobler på Sandvika videregående skole, Kaya Celeste og fagarbeider Brita Jensen - Klikk for stort bilde
Såpebobler på Sandvika videregående skole, Josefine og lærer Heidi Svendsen.  - Klikk for stort bilde
Såpebobler på Sandvika videregående skole, Kaia og miljøveileder Vibeke Bruu - Klikk for stort bilde

        

Til toppen