Tar i bruk rollespill for å forberede elever på arbeidslivet

Kan et interaktivt rollespill gjøre elever i videregående skole bedre rustet for arbeidslivet? Det tror fylkesråd for utdanning og kompetanse Heidi Westbye Nyhus.
Bilde av fylkesråd Heidi Westbye Nyhus som tester interaktivt rollespill - Klikk for stort bilde Ingvild Åsgård  

LO og NHO har samarbeidet om å utvikle Vinn Vinn. Dette er et interaktivt rollespill som gir elever en bedre forståelse for trepartssamarbeidet i lønnsforhandlinger og hvilke konsekvenser det har for verdiskapingen i samfunnet. Spillet er tilpasset samfunnsfagspensum på videregående trinn og viser teori i en virtuell virkelighet.

Lærer om sammenhengen

– Mange blir overrasket når de hører at LO og NHO har jobbet sammen for å få til et spill som skal lære elever om trepartssamarbeidet, men vi har bare fått gode tilbakemeldinger så langt. I spillet lærer elevene om hvordan trepartssamarbeidet fungerer og hvordan partene har blitt enige om hvordan de kan være uenige med hverandre, sier Runa Kristine Fiske, faglig ungdomssekretær i LO Norge.

Runa Kristine Fiske og Emil Stenhaug er to av totalt fem studenter som besøker samfunnsfagsklasser på videregående skoler i Oslo, Viken og Stavanger. Dette har de gjort siden spillet ble lansert i 2021.  

– Vi opplever alltid at når vi drar rundt på skoler, så sitter elevene igjen med mer kunnskap og engasjement, uavhengig av hva utgangspunktet var. Vinn Vinn fungerer for alle uansett om du har mye kunnskap om temaet fra før av eller ikke, sier Emil Stenhaug.

Gir god innsikt

Heidi Westbye Nyhus (Ap), fylkesråd for utdanning og kompetanse, fikk selv prøve spillet.

– Det var veldig gøy, og jeg ble veldig engasjert! Det er overraskende hvor mye man lever seg inn i det. Lønnsforhandlinger er ikke kjedelig, det er grunnlaget for at vi alle kan ha gode rettigheter og et rettferdig og trygt arbeidsliv, sier Heidi Westbye Nyhus.

Så mange som tre av fire elever mener de ikke lærer nok på skolen om arbeidslivet

Det viser undersøkelser Kantar har gjennomført på vegne av LO og NHO.  

– Jeg tror at spillet kan bidra til at elevene forstår samfunnet bedre og gir en god og viktig innsikt i lønnsdannelsen vi har i Norge. Ikke minst hvor viktig og unikt trepartssamarbeidet i Norge er. Det er utrolig godt som pedagogisk verktøy fordi det aktiviserer elevene, legger til rette for at de må samhandle og ettersom det spilles digitalt og analogt/fysisk, samtidig så blir spillet likt for alle.

Dette kan bidra til en god forståelse av samfunnet vi lever i, og hvor viktig arbeidet som NHO og LO sammen gjør, er for Norge. Det kan bety at elevene forstår samfunnet bedre og jeg er sikker på at det vil bidra til at de i større grad deltar i demokratiet og bruker det aktivt. Jeg er også sikker på at det er overføringsverdier til arbeid med klassemiljø og trivsel i klassene her også, sier fylkesråden.

Tekst/ foto: Ingvild Åsgård

Til toppen