Uteskole med geometri

Elevene i R1 hadde uteskole i finværet. Det var ingen lærebok eller datamaskin å se, men alle gikk med mobilen i hånda og blikket festet på bakken?

Geometri med Strava app - Klikk for stort bildeGeometri med sporingsapp Anne-Grethe W. Gundersen   

Lærer Elisabeth hadde gitt R1-klassen sin i oppgave å lage geometriske figurer ved å bruke en sporingsapp som tegner et spor der hvor du går. Dette skulle de gjøre i skolegården. De har tidligere jobbet med disse figurene i geometrien i mattefaget både i klasserommet og ute i skolegården hvor de skulle lage figurene ved hjelp av hyssing. 

Da elevene skulle lage figurene ved hjelp av sporingsappen gikk det ikke like greit. Selv om innsatsen ikke var noe å si på, så var ikke gjenkjennelsesfaktoren like høy, men la man godviljen til så kunne man ane at elevene hadde tegnet en trekant med en runding inni eller en runding med en trekant inni! 

Elevene erfarte at det hadde vært bedre å tegne opp figuren først, f.eks med kritt eller bruke hyssing som de gjorde i det forrige forsøket. Det var også vanskelige å tegne sirkel, så neste gang kan den kanskje vært litt større.

Da elevene derimot fikk velge figur selv, så gikk derimot mye bedre - både stjerne og tredjegradsfunksjon var lett å gjenkjenne! 

Konklusjonen var at dette både var en morsom og lærerik vri på en geometritime.

Til toppen