Fra tegnefrykt til henrykt!

Nora og Ewa var ikke sikre på at FBIE var det riktige valget for dem. Nå er de overbevist og har søkt vg2!

 -Jeg likte ikke å tegne og begynte her med en skrekk for at det skulle bli for mye av det. Nå er tegning det morsomste, sier Nora Borgersen som er elev på FBIE.

Sammen med venninnen Ewa Kaczmarczyk går Nora første året på frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign. I likhet med resten av landets vg1-elever skal jentene i løpet av få dager skal søke vg2. Det er ikke nødvendigvis en lett oppgave.

-Det er mange alternativer. På vår avdeling kan man velge å spesialisere seg i frisørfag og interiørfag. Ønsker man å bli blomsterdekoratør kan man fortsette i Lier. På noen av de andre avdelingene er det enda flere valgmuligheter, forteller de to jentene.

Bestemt seg

Nå har imidlertid både Ewa og Nora bestemt seg. Ewa vil bli interiørdesigner, mens Nora satser som frisør. -Jeg har allerede deltidsjobb på Haarkompaniet i Mjøndalen. Jeg har alltid vært glad for å bruke hendene og interessert i hår, så familien har oppfordret meg til å velge frisør, sier Nora.

Ewa forteller at hennes første inspirasjon til å velge FBIE og interiør kom fra dataspillet The Sims. -Der designer og innreder man blant annet karakteren sitt hjem. Det gjorde meg interessert og en rådgiver på skolen veiledet meg til Åssiden på grunn av muligheten til å fordype med i interiørdesign, forklarer hun.

Fristen for å søke skoleplass for både vg1, vg2 og vg3 er 1. mars

Kreativ og variert hverdag

Felles for jentene var at ingen av dem var helt sikre på at FBIE var det rette valget for dem etter ungdomsskolen. Det de viste var at de ønsket seg en mer kreativ og praktisk hverdag enn tidligere.

-Jeg likte ikke å tegne, og kom inn med en skrekk for mye tegning, men nå synes jeg det er noe av det morsomste, forteller Nora lattermildt.

Hvorfor?

-Fordi det er åpent og man utvikler ferdighetene raskt. Vi har lært perspektivteknikker, proporsjoner på kropp, realisme og organisk tegning.

 Jentene peker på sosial trivsel og stor valgfrihet i skoleoppgavene som positive trekk ved avdelingen. -Det er mange hyggelige og forskjellige typer mennesker. Vi har mange samarbeidsoppgaver som gjør at det sosiale blir bedre og veldig fokus på miljøet i klassen. Det er bra for fellesskapet at vi er må klasser med maks 20 elever. En ting vi gjør er å skrive ned det vi er takknemlige for. Det er ganske fint, egentlig, forklarer Ewa.

-Man kan legge inn mye personlig preg i utformingen av oppgavene. For eksempel redesignet vi vår egen Pringles-boks til utstyrsboks. Den viser virkelig personlighetene i klassen. Dessuten bruker vi den hver dag, legger Nora til.

De to ønsker også å fremheve lærerne sine, for fremtidige elever. -Vi opplever lærerne som forståelsesfulle og lyttende. De er både tålmodige og flinke til å tilpasse etter den enkeltes nivå, avslutter jentene.

 

Til toppen