Internasjonaliseringsprosjekter

Åssiden vgs satser på internasjonale prosjekter! Vi tror samarbeid på tvers av landegrenser gir elevene nye perspektiver, økt kulturell forståelse og en fantastisk mulighet til å utvikle språkferdigheter! Her finner du en oversikt over hvilke prosjekter skolen vår er en del av!

Partnerskolene i Climate action på Oslobesøk 

Oversikt over pågående internasjonale prosjekter

 

Prosjekttittel: BlendVET

Partnerskoler: Slovenia: University of Ljublana, Upper-Secondary VET scjool Trbovlje, School center Novo Mesto, School center Celje, Upper-secondary VET school Koper. Norge: Høgskolen I Østfold, Fagskolen i Viken og Åssiden videregående skole. Island: University of Akureyri og Akureyri comprehensive college.

Prosjektbeskrivelse: BlendVET er et stort EØS-prosjekt som har som hovedmål å forbedre undervisning- og læringsmetoder med bruk av Blended Learning, fleksibel læring. Hver deltakerskole skal utvikle lærerstabens digitale kompetanse og finne egne satsningsområder, som implementeres i skolens strategiplan.

Varighet: 2021-2024

Offisielt nettsted: BlendVET

Nyhetsbrev august 2022 (PDF, 5 MB)

 

Prosjekttittel: Erasmus + Climate action

Partnere: Liceo Scientifico Statale G. Galilei (Italia), Bornova Suphi Koyuncuoglu Anadolu Lisesi (Tyrkia), Stredni zemedelska skola a Stredni odborna skola Podebrady, prispevkova  organizase, (Tjekkia), OSU "Mirko Mileski" (Nord-Makedonia), Freie Christliche Schule Freiburg (Tyskland)

 Skoler i Italia, Makedonia, Tyskland, Tsjekkia, Tyrkia 

Prosjektbeskrivelse: Gjennom digitalt samarbeid og besøk i hverandres hjemland, skal partnerskolene øke elevenes bevissthet om verdens klimautfordringer. Elevene samarbeider om å lage magasiner og filmer med klima som tema. 

Varighet: 2019-2022

Film fra besøksuka i Norge

 

Prosjekttittel: Robo-Lab and Augmented Reality for Edu-Innovation

Partnerskoler: FUNDACION PARA LA INNOVACION Y LA TECNOLOGIA (Spania), Colegiul de Servicii in Turism "Napoca" (Romania), Feyzullah Yildirir Anadolu Lisesi (Tyrkia), Espoon yhteislyseon lukio (Finland), AISR (Irland), EDUCADEMY PRAGUE (Tsjekkia), Nefinia (Nederland)

Beskrivelse: Digitaliseringsprosjekt som inneholder blant annet koding og virtuell teknologi

Varighet: 2022-24

 

Prosjekttittel: Successful schools with STEM (Science, technology, engineering and mathematics)

Partnerskoler: Zespol Szkol Ogolnokształcacych w Strzegomiu (Polen), Ataturk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi (Tyrkia), 5th High School of Agrinio (Hellas)

Beskrivelse: Prosjektet vil bidra til å gjøre elever til produsenter av digitalt innhold, i stedet for forbrukere. Utvikle innovative undervisningsmetoder som kan møte den digitale tidsalder. 

Varighet: 2022-24

 

 

Gjennomførte prosjekter

Prosjekttittel: Languages in mov(i)e

Partnerskoler: Etablissement des Soeurs de Notre-Dame (Belgia)
Col.legi Jesús, Maria i Josep (Spania)

Beskrivelse: Prosjektet fokuserer på å øke toleranse, og motarbeide diskriminering gjennom kortfilmproduksjon.

Varighet: 2019-21

 

Prosjekttittel: El español como puente

Partnere: Lærere fra ca. 40 land!

Beskrivelse: Samarbeidsprosjekt der 40 lærere fra ulike land utvikler undervisningsressurser i spansk som fremmedspråk. Deltakerne jobber for en mer global, flerspråklig og interkulturell skole. 1200 elever er en del av prosjektet, og bruker spansk og spansk kultur som verktøy for internasjonalt samarbeid. 

Varighet: 2019-ubestemt tid

E-Twinning (flere prosjekter)

Prosjekttittel: Story of a lifetime

Partnerskoler: EASDi Escuela de Arte de Corella (Spania)

Beskrivelse: I dette prosjektet intervjuet elevene våre eldre mennesker om livene dere, og skrev en historie på spansk basert på informasjonen. Innholdet ble også brukt til å lage tegneserier med de eldre menneskene som superhelter. 

Varighet: 2018

--------------------------------------------------------------------------------------

Prosjekttittel: English exchange for students in hospitality / restaurant specialities

Partnerskoler: Chateau thierry, Frankrike

Beskrivelser: Prosjektet fokuserer på at elever i restaurant og matfag skal trene på yrkesrelaterte uttrykk og vokabular i kommunikasjon med medelever med et annet førstespråk. Fagområdet er svært internasjonalt og viktigheten av god engelskkompetanse er vesentlig for bransjen. Blant annet lager elevene instruksvideoer på engelsk av egne matlagingsprosjekter.  

Varighet: 2021\22-ubestemt tid