Språkundervisning på ulike vis

I tysk og spansk for Vg2-elevene har nylig klassene hatt opplegg som involverer elevene i stor grad.

I tysk I+II-klassen til lærer Iris Alexandra Knaupe har elevene hatt tysk siden Vg1. I denne gruppa har de hatt undervisning som har aktivisert elevene gjennom blant annet filming og at elevene har laget egne opplegg for hverandre. 


Etter å ha sett og samtalt om episodene i serien "Familien Braun", har elevene i grupper selv iscenesatt og filmet en episode fra serien. Familien Braun er en tysk serie med tema fra 2. verdenskrig, i kategorien svart humor. Elevene synes denne måten å jobbe med språk på er artig. - Det er veldig bra med variasjon måten å jobbe med tysk på, sier Silje. 

Elevene Frida Ullerud og Hedda Holtet har i sitt opplegg denne økta forberedt en undervisningsøkt om modale hjelpeverb i tysk. Her presenterte de grammatikken og eksempler, og avsluttet med oppgaver som klassen skulle løste. Det var repetisjon av stoff, og elevene syntes denne måten å ha undervisning på er fin. - Vi må lære oss et stoff ekstra godt når vi skal undervise de andre, sier elevene.

"Aquí es un jersey viejo que me dió mi abuela"
I spansk-undervisningen fredagen i bærekraftuka på skolen, dreide samtalen elevene hadde seg imellom, om klærne de hadde på seg. Her var det arvede plagg, reparerte plagg og plagg kjøpt i second hand-butikker. 

- Jeg er selv opptatt av at plagg skal holde lenge, sier lærer Anne Rebekka Øiseth Bøen. At det er et tema som opptar elevene også, kommer fram i denne økta. - Det er bra at det er fokus på bærekraft og klær, sier Frida. Nå er det litt trendy igjen å handle i second hand-butikker, og det er bra, mener elevene. På spansk snakket de i ivrig om sine gensere, bukser og sko.

 Klikk for stort bildeSpanskelevene Emilie Lysaker Høgne, Frida Kristiansen og Henrik Holm Nymoen synes det er fint å snakke om plaggene de har på seg. Lære Anne Rebekka startet økta med å fortelle om de plaggene hun bar denne dagen i bærekraftuka. Trine Borg-Heggedal / BVS      

Til toppen