Hva
|
Hvordan
|
Når
|
Ansvar
|
Informasjon om innhold, plikter og krav i opplæringsloven kapittel 9A og i skolens ordensreglement
|
Informasjon til ansatte
|
Ved skolestart
|
Rektor/ ledelsen
|
Informasjon til elever og foresatte i skriv ved skolestart
|
Ved skolestart
|
Kontaktlærere
|
Informasjon til foresatte i foreldremøter
|
Foreldremøte ved skolestart
|
Rektor/ ledelsen
|
Skriftlig informasjon på skolens hjemmeside og i «Handlingsplan trygt og godt skolemiljø»
|
Alltid tilgjengelig
|
Rektor/ ledelsen
|
Synlig og tilgjengelig elevtjeneste
|
Skolen har et mål om å ha en tverrfaglig elevtjeneste som gir en helhetlig oppfølging av elevene. I dag består elevtjenesten av rådgivere, miljøterapeut, miljølærer og assistenter. I tillegg har skolen helsesykepleier (-e), NAV veileder og en minoritetsrådgiver.
|
Ved skolestart og på temadager
|
Elevtjenesten
|
Aktiv skolestart, med fadderordning i regi av elevrådet
|
Bli kjent-, trygghets- og trivselsskapende aktiviteter i og utenfor klassen de første skoledagene
|
Oppløst timeplan
|
Elevrådet har hovedansvar, med støtte fra kontaktlærere, faglærere og elevtjenesten
|
IKO arbeidet, «Laget rundt eleven» (se årshjul under)
|
Siden 2017 har Frederik II jobbet systemisk for å få oversikt over elevene gjennom IKO. Gjennom Identifisering og kartlegging får vi bedre forutsetninger for å se elevene, og rigge skoledagene best mulig for den enkelte (oppfølging). Dette gir gode betingelser for et trygt og godt skolemiljø.
|
Se IKO årsplan
Årshjul IKO.docx
|
Lærere, kontaktlærere, ledere jobber i team og søyler rundt elever/ klasser.
|
Elevrådet, russestyret, Unge motivatorer (MOT)
|
Elevgruppene jobber med temaer, og bidrar gjennom året med opplegg for å fremme helse, miljø og trygghet
|
Gjennom skoleåret
|
Elever, lærere, miljøterapeut, ledere og rektor
|
Aktiviteter gjennom skoleuka og skoleåret
|
Aktiviteter tilgjengelig daglig, ettermiddagsaktiviteter på tirsdager og flere aktivitetsdager gjennom skoleåret
|
Friminutt, midttimer, ettermiddager på tirsdager og minimum 2 hele dager i løpet av skoleåret
|
Miljøterapeut og miljø- arbeidere styrer mye av den løpende aktiviteten. Idrettsavdelingen holder i aktivitetsdager
|
Samarbeid med russen
|
Trygghetsskapende arbeid gjennom skoleåret og russetiden
|
Starter egentlig på vg1, men i hovedsak gjennom skoleåret på vg3
|
Skolens ledelse og elevtjenesten
|
Skolens utviklingsarbeid
|
Fokus på IKO og inkluderende skolemiljø
|
Kontinuerlig
|
Ledelsen og ansatte
|
Oppfølging av relevante elevundersøkelser
|
Kartlegging av styrker og utfordringer. Setter mål og iverksetter tiltak. Evalueringer
|
Undersøkelsene gjennomføres november til mars, men arbeidet pågår hele skoleåret
|
Ledelsen og ansatte
|
MOT skole
|
Frederik II er en MOT skole. MOT jobber for å utvikle robust ungdom og klassekulturer der alle er inkludert. Frederik II tror dette arbeidet er med på å skape et varmere og tryggere skolemiljø, og samfunn.
|
12 økter på 90 minutter gjennom 2 år
|
MOT coacher, lærere og ledelsen
|
TRYGG læring
|
Trygg læring for skolen er et systemtiltak som omfatter elever, lærere og skoleledelse, og skjer gjennom undervisning, trygghetsskapende aktiviteter og konflikthåndtering. Fokusområde på SSR
|
|
Miljøarbeidere på SSR
|