MOTFrederik II ble en MOT skole høsten 2016. MOT er et holdningsprogram, som utvikler ansvars- og verdibevisste ungdommer. Gjennom et inkluderende skolemiljø utvikles ungdommens selvtillit, selvrespekt og mestringsopplevelse, noe som vil forebygge psykiske vansker. Hva er MOT? Initiativet til å starte MOT ble tatt i 1994 av de to olympiske skøyteløperne, Atle Vårvik og Johann Olav Koss. Deres motivasjon var å forebygge sosiale samfunnsproblemer gjennom å implementere holdninger og atferd blant ungdom, slik at de ble bedre til å ta vare på hverandre og ta bevisste valg. De ønsket å styrke ungdoms livskvalitet, selvfølelse og mot, og gjøre dem bedre i stand til å ta egne valg, stå opp for egne verdier og ta vare på de som er utenfor og annerledes. De ønsket å bruke toppidrettsutøvere som et virkemiddel for å styrke trygge og inkluderende samfunn og oppvekstmiljø. Det var begynnelsen på MOT-konseptet. Du kan lese mer om MOT på mot.no Hvordan jobber vi med MOT på Frederik? På Frederik får alle klasser en dedikert MOT-coach som i løpet av skoleåret vil komme på besøk for å gjennomføre MOT-økter. Hver økt har et bestemt tema, med en rekke aktiviteter og refleksjonsoppgaver knyttet til tema. Alt i alt skal man gjennom 12 økter i løpet av tre år på Frederik. Vg1 - 6 økter Økt 1: Innsikt Økt 2: Klassekultur Økt 3: Robusthet Økt 4: Kommunikasjon Økt 5: Verdier Økt 6: Beundring Vg 2 - 3 økter Økt 7: Selvrespekt Økt 8: Livskvalitet Økt 9: Respekt Vg 3 - 3 økter Økt 10: Bevissthet Økt 11: Sharing Courage Økt 12: Courage Forever I tillegg til å besøke klassene har vi også noen årlige MOT-merkedager der skolens MOTivatorer og MOT-coacher er ekstra synlige. Eksempler på slike er vaffeldagen og hei-dagen. Publisert 10.07.2020 17.36 Sist endret 17.01.2023 14.58