Alle har en identitet, men hva er min?

Det spørsmålet er to klasser på Vg2 helse- og oppvekstfag i ferd med å utforske i samarbeid med Folkehelseinstituttet (FHI).  Fem jenter som holder opp hver sin plakat med tekst på - Klikk for stort bildeMange ungdommer på flerkulturelle skoler sliter med å finne en balanse mellom forholdet til den norske kulturen og opprinnelseskulturen. Identitetsprosjektet skal stimulere og støtte elevenes identitetsutvikling. Tone Sundnes Reiten   

Utforsker sin etniske og kulturelle identitet

Prosjektet elevene deltar i har tittelen «Identitetsprosjektet» og er et forskningsbasert undervisningsopplegg som skal hjelpe ungdom med å utforske sin etniske- og kulturelle identitet.

Metodikken er opprinnelig utviklet i USA, men nå vil Folkehelseinstituttet kunne tilby undervisningsopplegget på flerkulturelle videregående skoler i hele Norge og til det trenger de hjelp. Det er her elevene på Greåker kommer inn.

- Gjennom aktiviteter, diskusjoner og samtaler skal elevene utforske sin etniske bakgrunn og kulturelle tilhørighet. Alt som produseres av elevene skal leveres til FHI, slik at de kan forske videre på undervisningsopplegget og etter hvert tilby det til flere skoler, forklarer Anita Petersen.

Hun er minoritetsrådgiver på Greåker vgs. Sammen med lærerne Ann Kristin Tidemandsen og Elisabeth Syversen er hun ansvarlig for gjennomføringen i klassene.

På Greåker vgs. er det Vg2-klassene 2HEAA og 2HEAB som skal delta. To andre videregående skoler på Østlandet deltar også.

 To jenter med hver sin sekk på ryggen - Klikk for stort bildeAlt elevene skriver, lager og svarer på av oppgaver skal puttes i disse to sekkene. Når prosjektet er gjennomført etter åtte uker skal sekkene leveres til Folkehelseinstituttet, slik at de kan bruke det elevene har produsert til å videreutvikle undervisningsopplegget. Tone Sundnes Reiten Elever og lærere i en sirkel  - Klikk for stort bildeDet første undervisningsopplegget ble gjennomført 26. oktober. Da skrev elevene blant annet ned en faktasetning om seg selv på en lapp som ble plukket opp av en tilfeldig medelev. Greåker vgs.   Jenter og gutter som henter seg cider og potetgull - Klikk for stort bildeÅ få lov til å utvikle et undervisningsopplegg for utforsking av identitet med FHI krever litt feiring! Her er det bobler og snacks første undervisningsøkt. Tone Sundnes Reiten     

Folkehelseinstituttet skal jobbe med Identitetsprosjektet ut 2024. Du kan lese prosjektbeskrivelsen for Identitetsprosjektet på Folkehelseinstituttets nettsider. (Identitetsprosjektet. Norsk utgave, IP-N - FHI)

Til toppen