Det er bare en sciencelinje og den finner du på Greåker videregående skole!
Skal du gå på en unik topplinje som sciencelinja, må du velge oss. Det finnes mange kopier, men kun en sciencelinje som fokuserer på forskning, realfag og innovasjon.
Er det dette du ønsker? Da må du søke sciencelinja og Greåker videregående skole.
Eleven i sentrum
Vi setter eleven i sentrum, både individuelt og i et sosialt og fremtidsrettet perspektiv.
Sentralt i arbeidet på sciencelinja er:
Vi er opptatt av å realisere dine behov og ønsker i et fremtidsrettet perspektiv. Sentralt i arbeidet er:
Å gi deg noe nytt hver uke. Vi har et høyt aktivitetsnivå. Dette bidrar til å trigge nysgjerrighet og gi deg holdninger som forbereder deg på et yrkesliv i stadig endring. Vi vet ikke hvilke yrker som finnes i fremtiden og hvordan innholdet i dem blir, men vi utdanner deg til å være forberedt og trygg på det ukjente.
Å ha vurderinger som fremmer helhetlig tekning og anvendelse av fagene, i stedet for en vurderingspraksis som innebærer et prøveregime og måler måloppnåelse etter pugging eller rangerer elevene etter karakter. Tiltak har vært bruk av tverrfaglige prøver som tester anvendelse av kunnskap, og samarbeid med foresatte om å fjerne belønningskultur.
Å bruke varierte læremidler som Teams/OneNote og utforsking, og trappe ned bruken av lærebok. Læreboka er statisk, så ved å bruke andre kilder og presentere lærestoffet på varierte og nye måter oppnår vi dynamikk. Det fører til en delingskultur hos både elever og lærere.
Å gi deg smakebiter underveis på det som kommer, for eksempel ved å la bedrifter presentere anvendelse av fag på et høyere nivå enn der du er. Det bidrar både til å trigge nysgjerrigheten og å skape forutsigbarhet og reflekterte fagvalg.
Å fokusere på enkeltelevers ståsted og utvikling. I klasselærerråd får enkeltlærere i oppdrag å følge opp en mindre gruppe elever ut fra et bestemt fokus. Vi vil sørge for at du føler deg sett og hørt på et individuelt plan.
Vi har et mål om å holde deg som elev i flytsona. Det skal være passe mye utfordring og utfordringene skal føre til ferdigheter. Det er vesentlig å gi et riktig læringstrykk, og ved behov må vi kunne justere dette.