Elev- og helsetjenesteapp er nå tilgjengelig

Nå kan du som elev i videregående opplæring i Viken få elektronisk helsehjelp gjennom appen «Elevtjenesten».

Bilde av kommunikasjon mellom to telefoner hvor en elev spør en rådgiver om råd - Klikk for stort bilde Elevtjenesten by Kopling AS  

I appen kan du stille spørsmål og få svar, eller finne svar på ofte stilte spørsmål. 

Hvordan fungerer det?

Lurer du på noe om for eksempel kropp og helse, hjemmeforhold, karriere og utdanning, mobbing og skolemiljø, eller leter du etter praktisk informasjon?

Da kan du laste ned appen «Elevtjenesten» på Google Play eller App Store. Velg deretter «Elev- og helsetjenesten Viken» når du velger «Skole/gruppe».     

Gjennom elev- og helsetjenesten kan du chatte eller snakke med fagpersoner som kan gi deg svar på spørsmål eller gi råd om vanskelige situasjoner. 

Fagpersonene har tilhørighet ulike steder i Viken.

Skjermbilde fra appen «Elevtjenesten» - Klikk for stort bilde Skjermbilde fra appen «Elevtjenesten»      

Hvem svarer?

Gjennom appen kan du stille spørsmål til helsesykepleiere, skolepsykologer, rådgivere hos pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), oppfølgingstjenesten (OT) og ombudet for barn og unge i Viken. Du kan selv velge hvem du ønsker å stille spørsmål til.

I tillegg finner du lenker til 18 andre hjelpetjenester for barn og unge i appen.

Sikker kanal

Tjenesten er en gratis, trygg og sikker digital kommunikasjon mellom elever og ressurspersoner i elev- og helsetjenesten i Viken. Alle meldingene krypteres mellom deg og den du snakker med i elev- og helsetjenesten. De som skal svare får meldingene og svarer så raskt de kan innenfor normal arbeidstid. 

Du kan velge å være anonym, men husk at det ofte vil være lettere å hjelpe deg hvis vi vet hvem du er.

Du skal ikke bruke appen hvis du har akutt behov for hjelp.

Lettere tilgang og lavere terskel

Målet med å tilby appen til alle elever i videregående opplæring i Viken er å senke terskelen for å snakke med noen eller be om råd.

Elevene forteller oss at det viktigste for å søke hjelp er at hjelpen er enkel å finne. Derfor vil vi gjøre tilgangen på noen å snakke med mer tilgjengelig, ved å gjøre den digital. Appen skal ikke erstatte direkte kontakt mellom eleven, helsesykepleier og øvrig hjelpeapparat, men skal senke terskelen for å ta kontakt, sier fylkesrådsleder Tonje Brenna (Ap).

Med et slikt tilbud er målet å nå ut til flere, og at flest mulig får det samme tilbudet. Denne tjenesten skal være i tillegg til – og ikke istedenfor eksisterende tilbud på helsetjenester. 

Styrket helsetilbud til unge under koronapandemien

– Vi ser med stadig større bekymring på den effekten koronatiltakene og koronasituasjonen har på ungdommenes helse. Derfor lanserer vi nå dette tilbudet om elektronisk elev- og helsehjelp for å forsterke helsetilbudet til unge, sier fylkesråd for utdanning, Siv Henriette Jacobsen (Ap).

− Ved hjelp av appen gjør vi det forhåpentligvis enda enklere for elevene å ta kontakt med ressurspersoner, sier Jacobsen.

Til toppen