Neverland Vintage – Norges beste ungdomsbedrift?

Vel, det vet vi ikke før norgesmesterskapet for ungdomsbedrifter går av stabelen på Gardermoen i mai, men en ting er i hvert fall sikkert: Neverland Vintage UB gjorde det desidert best i fylkesmesterskapet denne uken. 

Elevene som står bak bedriften holder opp diverse priser de vant under fylkesmesterskapet - Klikk for stort bilde Ungt Entreprenørskap Viken   

Kirkeparken er gjerne godt representert med mange bedrifter i fylkesmesterskapet, og dette året var ingen unntak. Det ble andreplasser og hederlig omtale til flere av bedriftene. Blant annet fikk firmaet ProGo andreplass for beste samarbeid med næringslivet. Olive Beauty UB fikk andreplassen i konkurransen om beste reklamefilm. Neverland Vintage klatret helt til topps og vant "Beste ungdomsbedrift" i tillegg til fem øvrige førsteplasser og et par andreplasser.

Som vinner av prisen "Beste ungdomsbedrift" er de automatisk kvalifisert til norgesmesterskapet i mai, og alle ansatte i bedriften og læreren deres Christian Øberg, setter kursen mot Gardermoen i mai. De som driver bedriften er alle elever i Christians klasse i markedsføring, hvor en del av arbeidet er nettopp å lage en ungdomsbedrift. Neverland Vintage er opprettet og drives av Sondre Ellingsen (2STC), Serina Mandelid (2STD), Maria Eliassen (2STB), Ludvig Mpagi (2STC), Jørgen Skaar (2STD) og Isabel Nordahl (2STB). 

Norgesmesterskapet er en stor affære og det venter både hotellopphold, gallamiddag og potensielt fine premier for deltagerne, som består av vinnere av "Beste ungdomsbedrift" fra alle fylkene. 

Hva er Neverland Vintage?

Som sagt selger de brukte klær gjennom nettbutikken Neverland Vintage Store. De har kunder fra hele Norge, og klærne koster maks 400 kroner per plagg. Selv kjøper bedriften klærne kilovis, eller i "batcher", fra USA, England og Italia. 

Men de vinner ikke mange priser i fylkesmesterskapet bare for være en bra bruktbutikk.

En av prisene de vant var for beste nettsted. Noe av idéen bak det er Ludvigs utstilling "Peter Pan" på Galleri F15 sommeren 2021, og med hjelp av egne bilder, lånte bilder og god grafisk design har de laget et spennende nettsted som vekker interessen hos potensielle kjøpere.

Noe annet av det som gjør Neverland Vintage spesiell er måten de markedsfører og selger produktene sine på, og vi har tatt en prat med daglig leder Ludvig og salgssjef Jørgen for å høre litt mer dette

Som man ser på nettsiden deres, vil du se at de har ikke varer til salgs hele tiden. De legger ut i "drops" (som i engelsk "drop", ikke sukkertøy) og har en gjennomtenkt markedsføringsprosess som begynner med "pitch" på TikTok og Instagram noen uker før. Bedriften er forholdvis stor på de plattformene, blant annet har de over 90 000 visninger på TikTok. Gjennom smarte innlegg, bilder, filmer og kjennskap til hvordan plattformenes algoritmer fungerer lager de masse "hype" for å nå så mange potensielle kunder som mulig. De bygger på "FOMO"-følelsen (også fra engelsk, "fear of missing out") for å sikre at flest mulig kjøpere er klare når drop-et kommer, for eksempel en søndag klokken 18. Bedriften har vist at de treffer markedet godt, allerede 1 time etter salgsstart er 90% av beholdningen revet vekk. 

Som sagt er det å starte og drive en ungdomsbedrift en del av faget markedsføring. For å oppnå suksess må bedriften blant annet være godt strukturert og jobbe godt som et lag. både innad og utad mot næringslivet. I praksis betyr det at entreprenørene innehar ulike roller som HR-sjef, økonomisjef og bærekraftsansvarlig. Nylig har de også ansatt Herman Andreassen (3STD) som grafisk designer. Han har også klippet sammen og redigert promoteringsvideoen som bedriften vant pris for. Bedriften går godt i overskudd allerede, og det, sammen med pengepremier fra mesterskapet, gjør at de kan vise til svært gode tall.

Planen videre

Først står altså norgesmesterskapet for døren og de arbeider en del med forberedelsene til dette. Vinneren går videre til Europamesterskap i Tallinn i sommer, men så langt har de ikke turt å tenke enda. De tar akkurat den delen som det kommer, men det de skal gjøre er å videreføre Neverland Vintage. Jørgen, Ludvig og Herman skal gjøre selskapet om til et AS, og kanskje kommer de etter hvert til å re-brande selskapet, lage egne plagg og ellers ta dette så langt de kan.

Vi på Kirkeparken ønsker dere lykke til i norgesmesterskapet og lykke til med bedriften videre!

Til toppen