-Ordene dere lærere velger overfor elevene kan ha varig virkning for den elevens læring, fortalte Mads. Det er et stort ansvar, men også en mulighet til å gjøre en forskjell! Se den enkelte elev for den eleven er og prøv å finn ut sammen hvordan eleven kan oppleve mestring og progresjon.
Dyskalkuli (vansker med tall) er også en form for dysleksi. For mennesker med dyskalkuli er det vanskelig å forstå mengder. Tid, sider i boka. Bruk bilder, la elevene ta på tall, bruk «øyemål» sa han.
Har du vansker med ord eller tall? Snakk med læreren din! Stikk innom Gro på biblioteket eller rådgiver Lasse Krog for å få nyttige tips. Vi har også et dysleksiteam med ressurslærere på skolen vår, disse blir du satt i kontakt med om du ønsker det.
Mads Johan Øgaard forteller om slitt liv med dysleksi | Fotograf: Ruth Thorvaldsen
Sjekk også ut Mads Johan Øgaard på sosiale medier! Han har også laget den prisbelønte filmen I am dyslexic som du kan se her: