Teambuilding og globale utfordringer
I forkant ble vi delt inn i grupper som skulle jobbe med én global utfordring, for oss ble dette menneskerettigheter, politisk deltakelse blant ungdom og skatteparadis. Klassen i Politikk og menneskerettigheter (POME) bisto i forberedelsene. Den første dagen gikk med til team building og sosialt program. Den andre dagen handlet om å utforske vår utfordring, undersøke problemstillinger knyttet til den og komme med løsninger. Dette ble utgangspunktet for vårt løsningsvedtak (se heftet med resolusjoner vedlagt). På den siste dagen skulle vi ha en stor debatt på engelsk hvor vi stemte for eller imot løsningsvedtakene. – General Assembly foregikk i selveste aulaen på Universitetet i Oslo. Vi opplevde at alle bidro og var engasjerte gjennom hele prosessen.
Lærerik og intens erfaring
Dette var et arrangement hvor det skjedde mye på en gang. Det var mye informasjon som skulle bearbeides, og i starten var dette forvirrende. Men det å uttrykke meningene sine på engelsk, argumentere, formulere meningene sine og bearbeide så mye informasjon har vært lærerikt. – Vi ble kjent med mange fra andre skoler, fra Hammerfest i nord til Kristiansand i sør. Det var gøy med nye venner, kanskje møtes vi på et arrangement i regi av EYP i et annet land i Europa?
What is The European Youth Parliament?
EYP is a peer-to-peer educational programme that inspires and empowers young people from across Europe to be open-minded, tolerant and active citizens. We provide participants with a forum to develop and express their opinions on a wide range of topics. By bringing young people from different backgrounds together, we build intercultural understanding and friendships across borders. EYP participants and volunteers get equipped with the knowledge and the skills needed to positively shape the world around them. Thousands of young people are actively involved as volunteers all over Europe, making the EYP a genuinely youth-driven programme – run by young people, for young people.
|
Tekst: Chinonso N. Iwuchukwu (3KDA), Emma D. Skaarn (3MKA) og Kristine R. Bull-Hanssen (3STB)