Forskningsformidling av fordypningsprosjekt i naturfag

Planter i sjøen - Klikk for stort bildePlanter i sjøen rgerber/Pixabay  

1STA og 1STB har jobbet med fordypningsprosjekter i naturfag i 6 uker. Resultatene formidles i postere i samme format som brukes av forskere ved NMBU.

De nye læreplanene med fagfornyelsen har økt fokus på dybdelæring, og i naturfag er det nå krav om at elevene skal gjennomføre selvvalgte fordypningsprosjekter. 1STA og 1STB har i vår jobbet med selvvalgte prosjekter i seks uker, og resultatet av prosjektene er blitt presentert som postere – i samme format som forskere presenterer resultater av sine prosjekter på vitenskapelige konferanser. Vi har fått tilgang til NMBUs poster-maler gjennom Universitetsskoleprosjektet, og fra hver av klasse er de fem beste posterne plukket ut til opptrykking i fullformat (finansiert av NMBU). De opptrykte plakatene blir stilt ut på NMBU og i skolens foajé.

Dette er de ti vinnerprosjektene:

  • Anders Skancke: Er drikkevannet fra Gjersjøen rent?
  • Bernhard Handstanger: Vindkraft som energikilde
  • Erik Huse: Kosthold og næringsinntak for en idrettsutøver – et praktisk forsøk
  • Fredrik Aktmyr: Polarisering av lys
  • Juni Mæle: Kan vertikalt landbruk fjerne CO2 fra atmosfæren?
  • Maja Nørbech: Kan sagbruk og samfunnet ha påvirket vannkvaliteten?
  • Matilde Tvedt: Hvordan reagerer gjærceller på alkohol?
  • Mia Stajer: Vil havets grønne planter overleve klimaendringene?
  • Thien Nguyen: Eddik og bakepulver som rakettdrivstoff
  • Victoria Olsen: Drivhuseffekten

Faglærerne Snorre Nordal og Torbjørn Tungesvik Danielsen er stolte av og imponerte over hva elevene har fått til, til tross for de vanskelige arbeidsforholdene under pandemien. Det tematiske spennet i de til sammen 55 forskningsprosjektene er stort – med alt fra sorte hull til mikrobiologi – og Danielsen (som har bakgrunn som biolog) og Nordal (som har bakgrunn som fysiker) håper at mange av elevene gjennom dette arbeidet har blitt inspirert til videre fordypning i programfag og videre studier. Nordal understreker at forståelsen for hvordan kunnskap utvikles gjennom forskning og formidles inn i samfunnet, er av grunnleggende betydning for et levende demokrati – i en virkelighet der vitenskapen blir stadig mer avansert samtidig som feilinformasjon og konspirasjonsteorier florerer.

Her er lenkene til posterne:

Poster Amalie (PDF, 693 kB)
Poster Anna (PDF, 717 kB)
Poster Annika (PDF, 2 MB)
Poster Charlotte (PDF, 2 MB)
Poster Christina (PDF, 5 MB)
Poster Elias (PDF, 873 kB)
Poster Erik (PDF, 2 MB)
Poster Hedda (PDF, 805 kB)
Poster Ingrid (PDF, 2 MB)
Poster Juni (PDF, 616 kB)
​​​​​​​Poster Karl (PDF, 2 MB)
Poster Kristian (PDF, 2 MB)
Poster Live (PDF, 2 MB)
Poster Mari (PDF, 2 MB)
Poster Marta (PDF, 985 kB)
​​​​​​​Poster Martin (PDF, 815 kB)
Poster Mathias (PDF, 2 MB)
Poster Matilde (PDF, 903 kB)
Poster Mats (PDF, 880 kB)
​​​​​​​Poster Mia (PDF, 1002 kB)
​​​​​​​Poster Neha (PDF, 2 MB)
Poster Nimra (PDF, 816 kB)
Poster Pernille (PDF, 2 MB)
Poster Philip (PDF, 750 kB)
Poster Sigrid (PDF, 2 MB)
​​​​​​​Poster Thien (PDF, 665 kB)


Poster Andreas (PDF, 474 kB)
Poster Bernard (PDF, 1009 kB)
Poster Fredrik (PDF, 2 MB)
Poster Maja (PDF, 638 kB)
Poster Victoria (PDF, 668 kB)

Poster Amalie (PDF, 2 MB)
Poster Amelie (PDF, 876 kB)
​​​​​​​Poster Andreas H. (PDF, 2 MB)
Poster Evelina (PDF, 3 MB)
​​​​​​​Poster Fenia (PDF, 707 kB)
Poster Fredrik (PDF, 2 MB)
Poster Frida (PDF, 667 kB)
Poster Hanaa (PDF, 614 kB)
Poster Ida (PDF, 4 MB)
Poster Julie (PDF, 2 MB)
Poster Karoline (PDF, 2 MB)
Poster Katja (PDF, 775 kB)
Poster Lilly (PDF, 675 kB)
Poster Lukas (PDF, 2 MB)
Poster Maja Aa. (PDF, 666 kB)
Poster Maja L. (PDF, 934 kB)
Poster Mille (PDF, 2 MB)
Poster Ola (PDF, 814 kB)
Poster Oliver (PDF, 359 kB)
Poster Ragnhild (PDF, 2 MB)
Poster Thelma (PDF, 967 kB)​​​​​​​

 

Til toppen