Franskklassen på besøk i Verdun

I april var elevene fra venneskolen i Frankrike på besøk i Norge og nå har St. Hallvard-elevene vært på en vellykket gjenvisitt til sine franske venner.

Privat

Da er fransk II tilbake fra Verdun og Paris. En intens, lærerik og flott tur for de fleste av oss. De franske lærere hadde planlagt et ganske utfyllende program, med mottakelse på rådhuset i Verdun, hvor borgmesteren fortalte at vi var den første norske delegasjonen noensinne, mange middager med franskmenn som snakket i munnen på hverandre, turer i gamle minefelt, skyttergraver, forter, minnelunder og museer, en dag hvor vi fulgte et par timer med undervisning på skolen, en litt mer bedagelig tur i kjelleren til Pommery i Reims, og til sist to dager i Paris hvor det ble nydelig solskinnsvær siste dagen. Elevene var eksemplariske, og om moralen kunne bli litt lav under de lange gåturene i regnværet, var humøret i topp igjen så snart de var sammen med deres franske utvekslingsvenner og da de kunne utforske Paris. Alle kom med hjem til Norge igjen, mange erfaringer og en del gloser som de ikke ville ha lært hos meg rikere. Flere har allerede planlagt gjensyn med sine utvekslingsvenner i sommerferien.

Her er reisebrev fra elevene:

1. dag:

Kristin

Dagen startet med oppmøte kl. 08:30 på St. Hallvard. Etter å ha gitt våre klemmer, og vinket farvel var bussen på vei mot Gardermoen. Spente på hva vi hadde i vente, satt vi oss på første fly som var litt forsinket, og var på vei mot Amsterdam Schiphol. Derfra tok vi AirFrance til CDG flyplass. Flyturen var litt turbulent, men vi landet trygt i Frankrike. Vi elsker Frankrike - så sykt pent og skolen er veldig stor! Og absolutt veldig hyggelig å se våre utvekslingspartnere igjen!

2. dag:

Hedda

I dag har vi vært å sett inne i rådhuset, på «braquier» fabrikk og vi var i «the underground citadel».

Braquier er en slags sjokoladefabrikk der de lager sjokolade og andre godsaker, som mandler med et slags sukkertrekk rundt. Da vi var der viste de oss videoer av hvordan de blir laget. Vi fikk også se på når de lagde det, da vi var der. Det var interessant å se og det var veldig godt!

Inne på rådhuset, hørte vi på hva ordføreren hadde å si, blant annet rundt første verdenskrig, og de hadde en utstilling med blant annet medaljer og brev fra den tiden.

Til slutt var vi i «the underground citadel». Dette er et sted det vi satt i vogner med noen slags vr-briller på, og kjørte rundt i undergrunns tunneler. Dette var veldig bra laget til og en veldig morsom og spennende opplevelse å være med på. Vi fikk se hvordan noen av soldatene hadde det i tunnelene og hvordan det var der, som var ganske kult.

Etter dette tro vi hjem til vår franske elev, spiste middag og slappet litt av etter en lang og fin dag.

3. dag:

Helene

Bonjour Norge! Vi er på vår andre dag i Verdun og den dagen vi skulle være mest ute, så skulle det regne. Vi startet dagen med å ta buss til skyttergravene og høre om hvordan soldater fra 1. verdenskrig hadde det der. Etter det dro vi til et natursenter hvor vi ble servert mat. For franskmennene er det viktig med både forrett, hovedrett og dessert. De har også ganske rare matkombinasjoner. Når vi hadde spist dro vi ut til en liten innsjø for å se på fugler og å fiske opp insekter fra vannet med håv. Det var ganske kaldt og gjørmete, og vi var egentlig mer opptatte av å ikke skli ut i vannet enn noe annet. Det var alt fra i dag!

4. dag:

Malin

Bonjour og happy onsdag da. Endelig var dagen kommet der vi norske elever skulle få oppleve den ekte franske skolehverdagen, og var så heldige å få være med i hele 3 skoletimer på fransk skole. Snakk om å være heldige da. Den norske gruppa ble splittet i grupper som skulle i forskjellige timer, og 1 gruppe skulle få oppleve det de franske elevene mente var det verste på jord, 2 timer i filosofi- og humanitet-klassen til Madame…(husker ikke etternavnet✌🏻). Neida, vi koste oss som bare det. Etter skoletimene var det oppsummering om skoledagen sammen med noen av franskelevene, og det ble også stemt over om Frankrike eller Norge hadde det beste skolesystemet. Vi kan meddele at et ganske klart flertall stemte på Norge🤙🏻 Klokken 12 var skoledagen over for de franske elevene, og flere tok turen til den populære baren for å spise fransk taco (som egentlig minnet mest om kebab). Deretter tok mange turen til kjøpesenteret i Metz, og vi må si at dette kjøpesenteret var en smule større en Liertoppen. Etter shopping og sightseeing i Metz, var det endelig på tide å kjøre hjem igjen i en heidundrande fart (bokstavelig talt, er et mirakel at vi ikke har havnet i en bilulykke enda). Alt i alt var det nok en lang, men vellykka dag.

5. dag:

Ludvik

Vi startet dagen klokken 08 hvor vi tok buss til Fort du Dumont. Når vi ankom var det mye regn og vind. Vi tok så turen opp på et lite høydepunkt hvor vi kunne se på hvordan bakken ble etter så mange bomber fra krigen. Bombene gjorde mye skade på bakken. Det var 30 bomber som sprang per kvadratmeter. Tyskland måtte betale etter krigen for all ødeleggelse, da betalte de ved å bruke trær. Tyskland måtte betale med trær siden land i Europa ikke hadde penger etter krigen. Vinden og regnet gjorde at vi måtte trekke inn i fortet. Her fikk vi en flink guide som fortalte oss om historien til fortet, og hvordan fortet ble brukt under 1. Verdenskrig. Deretter gikk vi videre til gravplassen der mange franske soldater ble begravd etter krigen. Der lå det omtrent 14 000 soldater som døde under slaget i Verdun. Etter det gikk vi videre til ulike museum.

Memorial de Verdun hvor vi så på gjenstander fra slaget. Kl 16.30 ble vi hentet av buss og vi ble kjørt til skolen der vi avsluttet dagen.

6. dag:

Ida og Andrea

Livets lengste dag startet for flere av oss allerede 04:30, og avreisen med buss var 06:00 fra Paris. Fire timer senere løper vi fra bussen til vandrerhjemmet for å sette av bagasjen, før sightseeingen i Paris kunne starte. Etter en kaotisk tur på le métro og omtrent 10 000 skritt (som forøvrig er 10 000 skritt mindre en det vi gjennomsnittlig har gått hver dag mens vi har vært her), kunne vi nå nyte synet av det pene Eiffeltårnet Videre gikk turen til Musée d’Orsay. Sykt kult museum! Så var det tid for at veiene våres skulle skilles, franskmennene tilbake til Verdun, og oss til vandrerhjemmet. Trist øyeblikk Heldigvis ble stemningen fort munter igjen da vi inntok dette Mamma Mia-paradiset av et vandrerhjem, og dear lord, her er det altså så fint I skrivende stund kan vi melde om god stemning med fransk godteri på det ene jenterommet, før veien går videre mot shoppinggater og hjemtur i morgen.

7. dag:

Anne Valerie

Siste dagen hadde elevene fri, og endelig skinte solen igjen! Vi gjorde forskjellige aktiviteter i små grupper. Noen dro på Musée du Louvre, andre var en tur ned Champs Elysées, og noen var på Musée Carnavalet. Tid til shopping ble det også på alle. Samling på vandrerhjemmet kl. 17, og så med metro til lufthavnen. Rett før midnatt var vi hjemme i Norge igjen. Takk for turen!