Deler kortfilmer på nett

Mediefabrikken åpner kortfilmarkivet og flytter aktivitetene til digitale plattformer.

Klikk for stort bilde 

Det siste tiåret har det blitt produsert hundrevis av kortfilmer med støtte fra Mediefabrikken og Viken Ung.

– Flere av dem har reist på festivaler verden over. Mediefabrikken har lenge ønsket å bidra til at disse produksjonene ses av flest mulig. Koronasituasjonen ble derfor en sjanse til å samle alle filmene de har støttet på egne nettsider, og å presentere disse filmene to ganger i uka på Instagram, sier leder av Mediefabrikken, Anders Fristad Rudolph.

Nye filmer

Det vil legges ut nye filmer hver mandag og fredag, og så lenge arkivet rekker på mediefabrikken.no/portfolio.

Unge filmskapere

Her kan alle få med seg historier fra hele verden produsert av unge filmskapere fra hele Viken-regionen. Møt tenåringsgutten fra Grålum i Sarpsborg i «Gutten er sulten», se «Daugther of Guang Nan i Kina», eller møt nigerianske taxisjåfører i Galway, Irland i «Men in the mirror». Bli med på coachingseminar som går «Ad Undas» i Galleriet i Schweigaards gate, eller en skogstur i «Puritanerne»med venninner som slåss, fråtser og drikker seg fulle i en skog ved Borgen i Ullensaker.

La deg forføre av en «Kameleon» i Botanisk hage på Tøyen i Oslo, og se oppvekstskildringen «Uten deg», forløperen til Amanda-vinneren «Frysninger», også med veiledningsstøtte fra Mediefabrikken.

Gratis produksjonsutstyr

– Filmene er støttet med gratis produksjonsutstyr og veiledning, og gjennom utviklingsprogrammer Mediefabrikken har gjennomført alene eller i samarbeid med Viken filmsenter, og gjennom tilskuddsordningen Viken Ung-stipendet, forteller Anders Fristad Rudolph.

Tenker nytt

Ressursen for unge filmskapere i Filmparken tenker nytt i koronaens tid. 

– Fra å tilby kurs, utstyrsutlån og aktiviteter ansikt til ansikt på Jar, jobber vi nå over digitale plattformer, forteller Anders Fristad Rudolph.

Digitale plattformer

I ukene som kommer vil Mediefabrikken også vurdere andre digitale aktiviteter, blant annet pitcheforum for kortfilm for unge talenter fra Nord-Europa under Kortfilmfestivalen. 

– Mediefabrikken har gjennomført forumet i fysisk format tre år på rad i Grimstad, men nå som festivalen i juni for første gang arrangeres på nett, planlegges en digital versjon av pitchen, sier Anders Fristad Rudolph.

Den arrangeres i samarbeid med Screen Talent Europe, et nettverk Mediefabrikken er en del av sammen tilsvarende aktører i Sverige, Danmark, Tyskland, Irland, Nederland, Frankrike, Færøyene og Grønland.

Mediefabrikken er en enhet i seksjon for kulturutvikling, avdeling kunst og kultur. 

Til toppen