Deler kortfilmer på nett

Mediefabrikken åpner kortfilmarkivet og flytter aktivitetene til digitale plattformer

Tre jenter går i byen Guang Nang i Kina - Klikk for stort bildeFra kortfilmen «Daughter of Guang Nan» Michael Mellemløkken Renjo.  

Det siste tiåret har det blitt produsert hundrevis av kortfilmer med støtte fra 
Mediefabrikken og Viken Ung.
- Flere av dem har reist på festivaler verden over. Mediefabrikken har lenge ønsket å bidra til at disse produksjonene ses av flest mulig. Koronasituasjonen ble derfor en sjanse til å samle alle filmene de har støttet på egne nettsider, og å presentere disse filmene to ganger i uka på Instagram, sier leder av Mediefabrikken, Anders Fristad Rudolph

Nye filmer

Det vil legges ut nye filmer hver mandag og fredag, og så lenge arkivet rekker på mediefabrikken.no/portfolio

Unge filmskapere

Her kan alle få med seg historier fra hele verden produsert av unge filmskapere fra hele Viken-regionen. Møt tenåringsgutten fra Grålum i Sarpsborg i «Gutten er sulten», "Daugther of Guang Nan i Kina" i, og nigerianske taxisjafører i Galway, Irland i «Men in the mirror». Bli med på coachingseminar i Galleriet i Schweigaardsgate som går «Ad Undas», eller en skogstur i «Puritanerne» med venninner som sloss, fråtser og drikker seg fulle i en skog ved Borgen i Ullensaker. La deg forføre av en «Kameleon» i Botanisk hage på Tøyen i Oslo, og se oppvekstskildringen «Uten deg», forløperen til Amanda-vinneren «Frysninger», også med veiledningsstøtte fra Mediefabrikken.

Gratis produksjonsutstyr

- Filmene er støttet med gratis produksjonsutstyr og veiledning, og gjennom utviklingsprogrammer Mediefabrikken har gjennomført alene eller i samarbeid med Viken filmsenter, og gjennom tilskuddsordningen Viken Ung-stipendet, forteller Anders Fristad Rudolph.

Tenker nytt

Ressursen for unge filmskapere i Filmparken tenker nytt i koronaens tid. 
- Fra å tilby kurs, utstyrsutlån og aktiviteter ansikt til ansikt på Jar, jobber vi nå over digitale plattformer, forteller Anders Fristad Rudolph.

Digitale plattformer

I ukene som kommer vil Mediefabrikken også vurdere andre digitale aktiviteter, blant annet pitcheforum for kortfilm for unge talenter fra Nord-Europa under Kortfilmfestivalen. 
 -Mediefabrikken har gjennomført forumet i fysisk format tre år på rad i Grimstad, men nå som festivalen i juni for første gang arrangeres på nett planlegges en digital versjon av pitchen, sier Anders Fristad Rudolph.
 Den arrangeres i samarbeid med Screen Talent Europe, et nettverk Mediefabrikken er en del av sammen tilsvarende aktører i Sverige, Danmark, Tyskland, Irland, Nederland, Frankrike, Færøyene og Grønland.

Mediefabrikken er en enhet i Seksjon for kulturutvikling, Avdeling kunst og kultur. 

Til toppen