Bidrar til at utviklingen av el-lastebiler ruller fortere

For tyngre kjøretøy er tempoet i det grønne skiftet lavere og oppgaven vanskeligere. Brudeli Green Mobility (BMG) i Hokksund har giret opp og tatt patent på teknologi som skal elektrifisere tyngre kjøretøy.
Fylkesråd og ordfører på besøk hos Brudeli Green Mobility i Hokksund. Arild Klingsheim, Regionalt forskningsfond, Viken, daglig leder/CEO Lasse Bjørkhaugd styreleder Anders Torvill Bjorvand, fylkesråd for næring og tannhelse i Viken fylkeskommune Johan Edvard Grimstad (Sp) ordfører i Øvre Eiker Knut Kvale (Sp), CTO og grunnlegger av Brudeli Green Mobility Geir Brudeli og COO Kai Rune A. Vestersager hos BRUDELI. Børge Solem, Godt Sagt      

Viken fylkeskommune har gjennom Regionalt forskningsfond Viken (RFF) støttet prosjektet med 2.500.000,- kroner. Fylkesråd Johan Edvard Grimstad besøkte bedriften tidligere i april. 

– Denne typen teknologi er en av nøklene til det grønne skiftet i transportbransjen, sier Johan Edvard Grimstad (Sp).

Avanserte simuleringer

Med forskningsmidler fra Viken fylkeskommune skal Brudeli Green Mobility gjennomføre avanserte simuleringer med datamodeller av «drivlinjen», som er teknologien som sørger for at energien fra motoren får hjulene til å rulle.

I dag har ikke den teknologiske utviklingen kommet så lang at tyngre elkjøretøy er et fullgodt alternativ til diesellastebiler. Ladeinfrastrukturen er for dårlig, og batteriene og elektromotorene er dyre i produksjon. Foreløpig er de også for store og tunge. Det betyr mindre plass til betong, tømmer, dagligvarer og alt annet som fraktes med lastebil og vogntog. For å elektrifisere tyngre kjøretøy trengs nye løsninger for det som kalles «drivlinjen» i bilen.

Stort potensial

Bedriften har på ett år gått fra 2 til 13 ansatte. Dersom de lykkes med innovasjonen, kan vi se for oss en bedrift med milliardomsetning i løpet av få år. Brudeli Green Mobility er i nær dialog med de fremste leverandørene i verden på girkassesystemer for tyngre kjøretøy.  

– Jeg er utrolig imponert over det Brudeli Green Mobility har fått til innen elektrifisering av tyngre kjøretøy, og at innovasjonsstøtte fra Viken fylkeskommune har bidratt til å utløse noe som kan bli en suksessbedrift i Viken, sier Johan Edvard Grimstad. 

Billigere

– Teknologien vår baserer seg på en ny «smart» girkasse og to mindre elektromotorer i stedet for én stor. Denne løsningen vil i sum gi mer effektiv energiutnyttelse og lavere vekt. Den vil dessuten være enklere og billigere å produsere enn alternativene. I en hybridløsning kan forbrenningsmotoren nedskaleres og holdes av i perioder, sier Kai Rune Vestersager, operasjonell direktør (COO) i Brudeli Green Mobility, i en artikkel på forskning.no.

Til toppen