– Det er veldig gøy å være i finalen!

Tobias og Daniel fra tredje trinn på Skedsmo videregående skole er i den internasjonale finalen i Hubro Championship. De har blant de beste resultatene fra alle kvalifiseringsrundene, og har høyest egenkapital i sitt «selskap», etter å ha konkurrert mot lag fra 24 land i hele verden.
Daniel og Tobias fra Skedsmo videregående skole er i finalen i Hubro Championship. - Klikk for stort bildeDaniel og Tobias fra Skedsmo videregående skole er i finalen i Hubro Championship. Skedsmo vgs  

Egenkapital? Selskap? Driver elevene på Skedsmo internasjonale firmaer?

– Hubro Education er et læringsverktøy i markedsføring og ledelse, forklarer Christian Klingberg, som er guttenes lærer i programfaget markedsføring og ledelse på vg3.

– Så ja, de driver business, og lærer økonomi og markedsføring. Og ledelse. Men i en virtuell verden der «spillet» er satt til år 2100.

Langsiktig arbeid med markedsføringsteori

Nå gleder de to tredjeklassingene seg til den internasjonale finalen som går 8. – 19. mars. Der skal de konkurrere mot fire andre lag fra Norge, Qatar og De arabiske emiratene.

I år foregår konkurransen koronavennlig på nett, mens den vanligvis samler finalistene i Oslo. Tobias Gjelseth Venstad og Daniel Sandberg krysser fingrene for at lærerne også i de andre fagene er snille med dem. De trenger tid til å spille.

Men dette er ikke bare et spill for spillets skyld. Ikke på Skedsmo videregående skole.

– Mange lærere i Viken bruker spillet som en «happening», men Christian Klingberg bruker det som en del av undervisningen og kobler det til kompetansemålene i fagene. Da fungerer det som et bindeledd mellom teori og virkelighet, forklarer avdelingsleder Fredrik Bakke Gjørven, som tidligere har jobbet i Hubro Education. Nå er han avdelingsleder på Skedsmo videregående skole.

– Det er et maratonløp som vi må ta litt rolig. Vi tar læreboka inn i spillet og tenker langsiktig, svarer Klingberg.

Hva er forretningsideen?

Læreren i markedsføring og ledelse forklarer at lagene skal starte og drive en bedrift.

Produktet de skal markedsføre er jetpacks – rakettdrevne ryggsekker. Alle deltakerne markedsfører samme produkt, og det er om å gjøre å få solgt flest produkter over tid til en bærekraftig pris.

Dette betyr at deltakerne må ta i bruk alle konkurransemodellene i verktøykassa – de må laget gode risiko- og mulighetsanalyser (såkalte SWOT-analyser), de må finne frem til riktig målgruppe, sette riktig pris og bruke de markedsførings-, distribusjons- og salgskanalene som gir best salg og dekningsbidrag.

De må også utvikle produktet eller utvikle nye «salgs-gimmicks» for ikke å bli akterutseilt når det kommer nye finesser eller modeller. Hvert kvartal skal de levere salgsrapport, der de også evaluerer hvilke grep som har gitt avkastning. Og der kommer altså egenkapitalen frem.

Teori omsatt i praksis

På Skedsmo videregående skole arrangerer Christian spillet som et seriespill i markedsføringsklassen, og de spiller jevnlig for å få bedre forståelse for faget. – Det gjør undervisningen mer variert, og så blir det litt konkurranse i klasserommet. Og så lærer vi faget på en annen måte, mer praktisk – det er motiverende. Vi ser hvordan markedsføring fungerer i virkeligheten, sier Daniel og Tobias, og legger til at spillet gjør at du lærer av feilene dine underveis.

– Vi ser konsekvensene av god eller dårlig markedsføring med en gang. Et eksempel er at du får mindre oppmerksomhet på produktet ditt når det blir eldre, som betyr at du må utvikle produktet eller finne på smarte markedsføringsaktiviteter for ikke å havne i bakleksa.

– Finalen blir skikkelig gøy, sier Tobias, som nok også kjenner på en ørliten nervøsitet før det store slaget skal stå. Men fortsatt har de litt tid til å forberede seg og trene.

Virkelighetsnær læring

Hubro Education er et norsk selskap, som ble startet på NTNU i Trondheim i 2013/2014.

I utgangspunktet ble spillet Hubro Championship utviklet for høgskole- og universitetsstudenter, men i 2017 arrangerte Hubro NM i bedriftsspill-konkurransen for videregående skoler. Faktisk var pandemien, sammen med økt internasjonal interesse, en viktig årsak til at spillet i 2020/2021 gikk internasjonalt.

Flere enn 1000 elever fra 24 land har deltatt i seriespillet, og har gjennom dette tilegnet seg kunnskaper om økonomi, markedsføring og entreprenørskap i praksis.

– Spillet gjør bedriftsøkonomiske fag mer virkelighetsnære, og jeg ser jo at dette motiverer elevene, sier Skedsmo-lærer Christian Klingberg.

Lagene i finalen i Hubro marketing simulation:

  1. Al Khor International, Qatar
  2. St.Mary's Catholic School, Dubai, UAE (United Arab Emirates)
  3. Bergen Private Gymnas, Norway
  4. Skedsmo vgs, Norway
  5. KVS Lyngdal, Norway
    Til toppen