- Slik gjør vi yrkesfagene mer interessante

Profesjonalisering av samarbeidet skole og næringsliv: NHO møtte skoleledere og næringsliv på Lier videregående for å lære hvordan skolen jobber for å gjøre yrkesfagene mer attraktive.

Klikk for stort bilde- Vi trenger flere slike møteplasser mellom bedriftene som har lærlinger og skolene, sier Nina Solli, regiondirektør i NHO Viken Oslo. Hun møtte nylige rektor Anne Johanne Guldvik og avdelingsdirektør kompetanseutvikling i Viken fylkeskommune, Jan Helge Atterås til inspirasjonstreff på Lier videregående skole. Carsten Øhrn

I Norge vil det være stort underskudd på arbeidstakere med fag- og yrkesutdanning i mange år fremover.

Nylig samlet Lier videregående skole ulike aktører til inspirasjonstreff - sammen om eleven/lærlingen - for å få fokus på yrkesfagene og hvordan man gjennom samarbeid skole/arbeidsliv kan gjøre dem mer attraktive.

- Å lage slike møteplasser mellom bedriftene som har lærlinger og skolen, og snakke om yrkesfag og hva som er viktig, det er akkurat det vi trenger mer av, sier Nina Solli, regiondirektør i NHO Viken Oslo som representere 8 600 bedrifter.

Les også: NHOs kompetansebarometer

- Vi trenger å gjøre yrkesfagene enda mer relevant, og vi trenger å styrke samarbeidet mellom skole og bedrifter. Da kan man jobbe sammen om hva slags type kompetanse det er behov for, og man kan sørge for at det er gode læreplasser til elevene, fortsetter Solli.

- Når jeg møter bedrifter sier de gang på gang - vi trenger folk med fagkompetanse. Og for å få til det så må vi gjøre mer av slike gode initiativ som vi ser her i Lier i hele Viken.

Nina Solli, regiondirektør i NHO Viken Oslo

Klikk for stort bildeHilde Melgaard Kløvstad fra Bauhaus og Geir-Tore Engebretsen fra Asko Drammen dektok på inspirasjonstreffet på Lier videregående skole. Carsten Øhrn - Inspirerende for næringslivet

Hilde Melgaard Kløvstad fra Bauhaus og Geir-Tore Engebretsen fra Asko Drammen synes slike samlinger  er inspirerende

- Det gir inspirasjon i vår hverdag, og så gjør det oss enda mer motiverte til å ta imot enda flere lærlinger, sier Melgaard Kløvstad fra Bauhaus på Liertoppen.

- Dette er en glimrende måte å komme tettere på skolene for oss som har satsinger på lærlinger, spesielt innenfor yrkesjåførfagene og logistikk, sier Geir-Tore Engebretsen fra Asko Drammen, en av de største bedriftene innen logistikk og transport i området.

Aktivt samarbeid

Lier videregående skole er en yrkesfagskole med ca 630 elever. De har et aktivt samarbeid med bedrifter om både:

  • Praksisplasser/utplassering i arbeidslivet
  • Formidling til læreplasser
  • Entreprenørskap og mentorer til Ungdomsbedrifter
  • Internasjonalisering/utveksling
  • Elever/lærlinger i det 4-årige utdanningsløpet, der elevene veksler mellom opplæring i skole og bedrift og som fører fram til både fagbrev og studiekompetanse

De har også ansatt en egen Arbeids- og næringslivskoordinator.

Kombinerer skole med arbeidsliv

Elev Ingvild Vannebo og Philip Thjømøe fra PwC under samlingen på Lier videregående skole. - Klikk for stort bildeElev Ingvild Vannebo og Philip Thjømøe fra PwC under samlingen på Lier videregående skole. Carsten Øhrn Under frokostmøtet delte både elever/lærlinger og veiledere erfaringer med dobbeltkompetanseløpet, der teori og praksis kombineres fra første studieår.

- Jeg får erfaring og innblikk fra arbeidslivet samtidig som jeg går på skolen. Det synes jeg er veldig bra, sier Ingvild Vannebo (16), elev på det 4-årige dobbeltkompetanseløpet, lærling hos NAV og personalansvarlig i ungdomsbedriften Our Solution. 

16-åringen er på skolen tre dager i uka og to i bedrift (NAV). Der gir både fagbrev og studiekompetanse etter 4 år.

Hun roser også oppfølgingen og samarbeidet de har med mentor Philip Thjømøe fra bedriften PwC Drammen. PwC er et av verdens største nettverk av revisorer, advokater og rådgivere.

- Han har kunnskap om økonomi og hjelper oss slik at vi forstår mer av hvordan det er å drive en bedrift, sier hun.

- For oss er det viktig å gi noe tilbake til lokalsamfunnet, og vi kan ikke tenke oss noen bedre måte å gjøre det på enn å hjelpe unge, motiverte og engasjerte elever, sier Philip Thjømøe fra bedriften PwC. 

- For oss i Viken fylkeskommune er det viktig å ha en god dialog med arbeidslivet slik at vi matcher det behovet som er ute på arbeidsplassene.

Jan-Helge Atterås, avdelingsdirektør kompetanseutvikling Viken fylkeskommune 

- Vi trenger å samarbeide med partene i arbeidslivet for å sikre at vi kan ha framtidens opplæringsarenaer - enten inne på skolene våre eller ute i bedriftene, sier Atterås. 

Slik søker du videregående opplæring i Viken fylkeskommune - frist 1. mars

Klikk for stort bildeRektor Anne Johanne Guldvik ledet en panelsamtale med ordfører i Lier Gunn Cecilie Ringdal, Rune Kjølstad, leder i Næringsforeningen i Drammensregionen, elev Ingvild Vannebo og Philip Thjømøe fra PwC. Carsten Øhrn  - Det er 7. gang vi har en slik samling, og vi opplever at vårt mål om å gjøre yrkesfaglige karriereveier mer attraktive - slik at flere ungdommer velger yrkesfag -  gir resultater, sier rektor Anne Johanne Guldvik ved Lier videregående skole.

- For å lykkes satser vi på et nært og forpliktende samarbeid med arbeids- og næringsliv.

Anne Johanne Guldvik, rektor 

Fagopplæring i Viken fylkeskommune

  • Offentlige videregående skoler: 58
  • Godkjente opplæringskontor: 95
  • Godkjente lærebedrifter: 4 800
  • Godkjente kontrakter: 8 300
  • Avlagte fagprøver: 5 300
  • Praksiskandidater: 5 000
  • Prøvenemndsmedlemmer: 1 400
    Til toppen