Tines MatCup 2020: Sølv og ostepris til Viken-elever

Katrine Vilaivan Leithe Stensrud fra Nannestad videregående skole briljerte med ostekunnskapene sine og stakk av med Osteprisen på Tine MatCup i Stavanger fredag 10. januar. I kokkekonkurransen erobret team Kajuma fra Nannestad andreplassen, og Vestby videregående kom på delt fjerdeplass.
Katrine Vilaivan Leithe Stensrud fra Nannestad vgs overbeviste med sine ostekunnskaper og fikk Osteprisen. - Klikk for stort bildeKatrine Vilaivan Leithe Stensrud fra Nannestad vgs overbeviste med sine ostekunnskaper og fikk Osteprisen.   

For å delta i denne «norgescupen» for kokkeelever på vg 2, må elevene sende svar på en omfattende teoretisk oppgave innenfor et gitt tema til Tine MatCup på høsten. Oppgaven skal beskrive meny, oppdekking og servering. I tillegg skal elevene holde seg til en klart definert råvareliste. Lagene består av to kokker og en servitør, og fra Vestby kom hele syv lag til semifinalen. Og med så mange lag fra samme skole, kunne Vestby arrangere sin egen semifinale for å kåre finalisten. Nannestad arrangerte også intern semifinale – med individuell teoretisk og praktisk prøve. De seks som til slutt sto igjen, ble satt sammen til to lag som reiste til Stavanger.
Team Kajuma, med kokkene Julie Meyer og Martin Greni bak og servitør Katrine Vilaivan Leithe Stensrud fra Nannestad vgs tok sølv i Tine Matcup i Stavanger 10. januar. - Klikk for stort bildeTeam Kajuma, med kokkene Julie Meyer og Martin Greni bak og servitør Katrine Vilaivan Leithe Stensrud fra Nannestad vgs tok sølv i Tine Matcup i Stavanger 10. januar.

Tradisjon

– Å delta i denne cupen har blitt en tradisjon på skolen, og på seks år har vi vært i fem finaler, forteller Mark Harold Hickton, avdelingsleder for restaurant- og matfag på Nannestad vgs. Han kan skilte med to første, en andre og en tredjeplass.

– Vi synes det er viktig å gjøre det bra når vi først er i finalen, og det er viktig å holde seg til planen. Holder det til en god plassering, er det flott. Og vi ser jo at elevene får litt «panikk» når det er alvor – når det er konkurranse. Men tidsfrister og press er en del av faget, og det må læres, det også.

Mark Harold Hickton er stolt av at Katrine kapret Osteprisen.

– Hun har gjort en solid innsats for å skaffe seg kompetansen hun trengte innen ost, og hun ble veldig overrasket selv. Det var moro, smiler han.

Læring og glede viktigere enn resultater

– Vi deltar fordi oppgaven er en god eksamenstrening – den er tverrfaglig, helhetlig og relevant.  Elevene ser sammenhengen mellom teori og praksis, og får forståelse for hva som ligger bak en meny og hvordan de må løse oppgaven. Her får de et godt innblikk i kompleksiteten i fagene, forklarer Line Riisnæs, som er avdelingsleder for og restaurant- og matfag ved Vestby vgs.
Klikk for stort bildeEn smakebit på hva elevene presterte  

Hun understreker at resultatene ikke er det viktigste for skolen. Det er viktigere at elevene tar eierskap til oppgaven og laget sitt.

– Vi bruker det som en pedagogisk metode, og hos oss får elevene sette sammen lagene selv. Det gjør at vi ikke «topper» lagene for å oppnå gode resultater. Læringen er det viktige. Dette er en inspirerende helg med mange bransjefolk og mye å se og lære.

Matfagene gir allsidig bakgrunn

Riisnæs mener at Tine MatCup også er med på å synliggjøre viktigheten av matfagene, og – ikke minst – hvor viktig det er å utnytte ressursene. Derfor arrangerte Tine MatCup også en tilleggskonkurranse der tilskuerne fikk i oppgave å lage dessert av rester.

– Tine MatCup engasjerer hele skolen, forteller Hickton, og understreker at restaurant- og matfaget får økt status gjennom deltakelsen.

– Det er stas for elevene når vi har «norgesmesterne», smiler han, og legger til at han ser at mange elever strekker seg og får selvtillit av å delta. Men de må være litt tøffe, i konkurranser får de ærlige tilbakemeldinger som de må tåle.

Bilde av elev-dessert - Klikk for stort bildeOg noe godt til dessert  
I restaurant- og matfagene lærer elevene å jobbe i team, forholde seg til leveringstid, jobbe under press og å holde høy kvalitet på arbeidet. Dette gir elevene muligheter til jobb i mange bransjer, som reiseliv, matutvikling, vinimport, ernæring, fiskerinæring, folkehelse og ledelse.  
 

Til toppen