Tips til god tannhelse

Munnhulen trenger daglig stell og omtanke. Hva du putter inn i munnen, og hvor flink du er til å fjerne bakteriebelegget som blir dannet hver dag, har stor betydning for tann- og munnhelsen din.

God tannpleie fra første tann  

Tannpuss anbefales fra første tann. Begynn å pusse barnets tenner fra det første lille «riskorn» viser seg i gommene. God tannpleie tar vare på barnas tenner og er med på å etablere gode vaner tidlig i livet. Det er viktig at en voksen hjelper til med tannpuss til barnet er 8-10 år og påser at det er helt rent.

Tannpuss hver morgen og kveld 

God munnhygiene er det viktigste du kan gjøre for å beholde friske tenner og sunt tannkjøtt. Friske tenner føles godt. Med friske tenner kan du tygge og snakke uten problemer. En frisk munn er viktig for at du skal føle deg vel. God munnhygiene gir deg en frisk munn.  

  • Puss tennene grundig med en myk tannbørste og fluortannkrem morgen og kveld. 
  • Gjør rent mellom tennene med tanntråd, tannstikker eller mellomromsbørste.  

Da får du: 

  • rene tenner uten belegg (plakk) eller matrester. 
  • lyserødt tannkjøtt som ikke blør når du pusser tennene eller renser mellomrommene med tanntråd, tannstikker eller mellomromsbørste.  
  • sjelden dårlig ånde.  

Når du skal kjøpe tannbørste er det viktig at grep og størrelse på børstehodet passer. Du skal enkelt kunne holde i børsten og komme godt til inne i munnen.  

Tannproteser 

Puss helproteser og delproteser hver dag. Puss med Zalo (oppvaskmiddel) eller legg protesen i vann med rensetablett i. Skyll godt etterpå.  

For å fjerne tannstein på protesen kan du legge den i like deler vann og 7% husholdningseddik over natten. Om morgenen kan bløtgjort tannstein fjernes med tannbørste. 

Kosthold og ernæring  

Sunn og variert mat er viktig for helse og trivsel.  

Noen enkle kostholdsråd:

  • Gode kost- og spisevaner – ikke søtt støtt. 
  • Regelmesside måltider med næringsrik kost. 
  • Unngå småspising mellom måltidene. 
  • Vann som tørstedrikk mellom måltidene og om natten. 

Her kan du lese Helsedirektoratets kostråd 

Til toppen