Helelektrisk overfart på Norges største bilfrie båtsamband

Oslofjorden blir grønnere når Norges største bilfrie båtsamband mellom Aker brygge og Nesoddtangen er helelektrifisert. Hurtigladeteknologien som benyttes er den første av sitt slag i Norge.
Klikk for stort bildePrinsen er nylig ankommet Oslo etter ombygging til elektrisk drift i Horten. Ruter  

På under ett år er de tre fartøyene Kongen, Dronningen og Prinsen blitt ombygd fra drift på flytende naturgass til strøm, slik at alle avganger nå vil være utslippsfrie. Strømmen kommer fra et nytt elektrisk ladeanlegg med strømkapasitet tilsvarende en middels stor norsk kommune.

– Dette er en viktig del av Vikens satsing på et utslippsfritt fergetilbud på Oslofjorden. De tre Nesoddbåtene har blitt elektrifisert på kort tid, og bidrar til at det blir lettere å nå klima- og bærekraftsmålene i Viken. Passasjerene som reiser til og fra Nesodden får nå et transporttilbud i hverdagen som er godt for både mennesker og miljø, sier Kristoffer Robin Haug, fylkesråd for kollektivtrafikk i Viken fylkeskommune.

Banebrytende teknologi

Å bygge om velfungerende og kjente båter til elektrisk drift fremfor å kjøpe nye båter, har gjort det mulig å elektrifisere langt raskere og til en mye lavere kostnad.

– Norled har vært en pådriver i bruk av grønn teknologi i dette prosjektet. Vår operatør av Nesoddsambandet har sammen med flere gode samarbeidspartnere bevist at det fins både vilje og kompetanse til å lykkes med å skape innovative og miljøvennlige løsninger. Passasjerene får en enda mer stillegående, utslippsfri og behagelig reise over fjorden med kun elektriske båter, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

– Nesoddbåtene er blitt et grønt utstillingsvindu for den maritime sektor i Norge. Fartøyene viser vei for kollektivtransporten i Oslo og Viken, som skal bli utslippsfri i 2028, sier Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled.

Fakta om Nesoddbåtene:

  • Nesoddsambandet betjener strekningen Aker brygge - Nesoddtangen.
  • Nesoddbåtene hadde 2,8 millioner reiser, av totalt 4,4 millioner reiser med Ruters båttilbud i 2019.
  • Norled er operatør, og seiler på kontrakt for Ruter.
  • Kontrakten ble endret for blant annet elektrifisering av de tre båtene Kongen, Dronningen og Prinsen i 2019 og har varighet frem til 2036.
  • Båtene er plugg-inn-hybrider, med biodieselaggregater tilgjengelig som reserveløsning.

Les mer om saken på Ruters nettsider

Klikk for stort bildeHurtigladeteknologien fra dette ladetårnet er den første av sitt slag i Norge. Ruter  

Klikk for stort bildeNå er det elektriske båter på Nesoddsambandet. Ruter   

Til toppen